. Ma Ervin napja van.
Kit érdekel?!
2018-11-23 16:53:53
Kit érdekel?!

Kit érdekel?!

A Csepeli Önkormányzat honlapján november elején került meghirdetésre az a felhívás, amely szerint az önkormányzat lakossági fórumot rendez 2018. november 14-én, ahol a Csepeli Polgármesteri Hivatal Főépítészi Irodája partnerségi egyeztetésre bocsátja a kerületi építési szabályzat (CSÉSZ) módosításának elkészült tervezetét.
A módosításnak nyomós okai vannak, hiszen a néhány héttel korábban elfogadott 2018. évi XLIX. törvény rögzítette a Budapest Diákváros – Déli Városkapu Fejlesztési Program tartalmát és azt, hogy az ennek keretében megvalósuló beruházások kiemelten közérdekűnek minősülnek. Ez jelentősen megkönnyíti, hogy a kivitelezés során jónéhány szabályt, általános előírást mellőzve, mint kés a vajban lehessen előrehaladni, félretolva az esetleges aggodalmakat. 

 

A fórumon megjelentek a megbízott tervezőirodák képviselői, építészek és mérnökök - az ő nevükben Berényi Mária főtervező tartott képekkel illusztrált ismertetőt.
Lássuk tehát a Kemény Ferencről elnevezett sportfejlesztési terv legfontosabb elemeit:

 

A létesítmények egy része a Ferencvárosban épül meg, nagyobb hányada pedig Észak-Csepel térségében a Francia-öböltől a Szigetcsúcsig. 
A Kvassay Zsiliptől északra fekvő egykori VITUKI telken egy 15 000 férőhelyes, a világversenyek alkalmából 40 000 férőhelyre bővíthető Atlétikai Stadion épül.
Egy további Atlétikai Csarnok is elkészül, amelynek tervezett helyszíne Csepel-sziget északi csúcsának nyugati oldalán, a Duna folyam – Soroksári Duna-ág – Weiss Manfréd út – Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telep által határolt területen fekszik. Az Atlétikai Csarnokot elsősorban a Magyar Atlétikai Szövetség fogja használni; mind amatőr, mind pedig professzionális sportolók fognak itt edzeni. A kb. 10 000 m2 alapterületű Csarnok a Csepel Sziget északi csúcsának és a környező területnek domináns építészeti alkotása lesz. Jelenleg ez terület sík, részben beépített zöldterület.
Ettől délre lesz a Szabadtéri Atlétikai Edzőközpont, amely az Atlétikai Stadion kiszolgálását látja el, valamint a ferencvárosi oldalon létrejövő Budapest Diákváros lakóinak sportolási igényeit hivatott kielégíteni. Az edzőközpont a magyar atlétikai élsport és utánpótlás‐nevelés bázisaként valósul meg, teret biztosítva továbbá az egyetemi élsport számára is. Feladata, hogy helyt adjon a beltéri atlétikai edzéseknek, de rendelkezni fog 1500 ülőhellyel és ezek bővítési lehetőségével.
Az egykori bolgárföldek helyén, parkosított környezetben fog megvalósulni az úgynevezett Vadvízi Központ, amelynek fő részei egy 280 m és egy 500 m hosszú vadvízi versenypálya (4,5 m eséssel), 2 indítómedence és az ezek vízellátását szolgáló sima vízű tó. A közönség számára 1 000 fős fix lelátó épül, amelyet 7 000 fős mobil lelátóval lehet kiegészíteni. Ennek szomszédságában az extrém sportok hívei a Budapesti Xtrém Szabadidő Parknak örvendezhetnek majd, a hozzávaló pályákkal és klubházzal. 
A Ráckevei-Soroksári Dunaág (RSD) felső szakaszának képét alaposan átalakítja majd a Gubacsi híd tövétől felfelé kiépülő Dunai Evezős Központ, amelynek tervezett létesítményei: Start torony, Igazgatási épület, Klubépület, Sporthotel, Hajótároló hangár(ok) és a partmenti rézsűn épülő 500 fős állandó lelátó, amely egy 1500 fős időszakossal bővíthető. És természetesen része a tervnek egy nemzetközi színvonalú vizi versenypálya. 

 

Ezek tehát a nagyvonalú terv főbb részei, amelyeket további funkcionális létesítmények egészítenek ki, mint például a városi park elemei, kerékpár- és sétautak, gyaloghidak, parkolóhelyek sokasága, autóbusz megállók stb...

 

Ami ebből a legproblematikusabb az a Francia öböl jövője, hiszen ennek jellege alaposan átalakul. Az öböl jelenleg többszörösen védett övezet, mert nem csak a Natura 2000 terület része, hanem a dunaági halak téli menedék- és ívóhelye, most is csak időszakosan horgászható, ahová jelenlegi szabályok szerint semmiféle vizi jármű nem térhet be. Ez a védettség szertefoszlik azáltal, hogy az öböl déli partján fognak megépülni az evezősközpont hajótároló hangárjai, vízrebocsájtó stégjei a kiegészítő épületekkel egyetemben. Azt tudhatjuk, hogy a beruházások egész területe az országos vízminőség védelmi területek övezetében fekszik, valamint délkeleti szélére rányúlik Pesterzsébeti Termálkút B hidrogeológiai védőidoma. Továbbá a felszín alatti víz szempontjából az egész kerület a fokozottan érzékeny felszín alatti vizek és a kiemelten érzékeny felszín alatti vízminőség védelmi területen van. A tervezett Dunai Evezős Központ telkének egy része az Országos Vízminőség-védelmi Övezet vízbázisvédelmi területén belülre esik. A Ráckevei-Soroksári-Dunaág egésze pedig az Országos Vízminőség-védelmi Övezet a Természetes Fürdővizek Védőterülete alá tartozik. 

 

A várhatóan megnövekvő környezeti terhelések mellett a Csepel -szigeten élők számára nagyon fontos kérdés az, hogy a beruházások - fejlesztések miképpen érintik a közlekedési lehetőségeket? Sajnos, erre csak a hosszútávú tervekre való hivatkozással tudtak válaszolni a tervezők, mondván, hogy az ő megbízásuk csupán a sportlétesítményekkel kapcsolatos Kemény Ferenc projektre szólt.Természetesen a problémákat ők ismerik és bekalkulálták azok megoldási lehetőségeit a tervkészítés során. Ezek szerint a közösségi közlekedésre vonatkozó távlati elképzelések a következők:

 

A Csepeli HÉV a gyorsvasúttá fejlesztése első ütemében a Ráckevei HÉV vonallal közös Kálvin térig történő bevezetésével kapcsolódik az M3 és M4 metróvonalhoz. A csepeli gyorsvasútnak - a környező területek beépítésétől függően - várhatóan két új megállója létesül a területen: a Galvani úti híd folytatásának Weiss Manfréd úttal való csomópontjánál és a sziget északi részén tervezett sportközpontnál. Az atlétikai létesítmények közvetlen kiszolgálását a Weiss Manfréd úttól a Wein János utcai aluljárón átvezető autóbuszjárattal kívánják biztosítani, a létesítményeknél egy megállópárral és autóbusz fordulóval. A Galvani úti – Illatos úti híd irányú főútvonal kialakítása kötöttpályás közösségi közlekedési vonal létesítésének lehetőségét biztosítja. A forgalmi igényektől függően a kiépíthető villamos vonal hálózati kapcsolatai még kiforratlanok. A Gubacsi hídon átvezetve az Ady Endre utcán halad át Csepelen a 3-as villamos tervezett budafoki irányú átvezetése. 

 

A tájékoztatót követően nyílt meg a lehetőségem a kérdezésre, véleményalkotásra. Felvetettem a tömegközlekedés témakörét (lásd fentebb a választ), lehetne-e a tervezett autóbuszjáratok helyett trolibuszokat üzemeltetni, továbbá, hogy történik-e a Francia öböl védett jellegéről való egyeztetés (pl.környezetvédelemmel, horgászszövetséggel). Megkérdeztem, hogy honnan lesz vízellátása a Vadvizi pályának, illetve hogy lesz-e a Csepel sziget nyugati oldalán BKV hajókikötő? Valamint azt is megtudhattam, hogy a jelenleg igen nagy területet elfoglaló és szennyeződéssel járó telephelyek működése továbbra is zavartalan lesz, mert ezek kitessékelése csak egy nagyon távlati elképzelés, legalább olyannyira,mint a két HÉV-vonal továbbvitele a Kálvin térig.

 

És hogy miért írok csupán a saját felvetéseimről? Nos, azért mert a rövid egyórás lakossági fórumon jómagam voltam az egyetlen lakossági résztvevő. Azt is mondhatnám, hogy a hivatalból megjelent tucatnyi építész és tervező egyedül nekem tartott fórumot.

 

Húsz év "csepeliség" után sem tudom megítélni, hogy ez a részvétlenség az általános közönyből fakad-e, vagy az önkormányzati vezetésnek kellene hatékonyabb tájékoztatást adnia és inspirálni a közügyekben való részvételt? Talán,ha a propagandában kevesebb teret kapna az ellenzéki képviselők mószerolása, illetve a képviselők maguk is komolyan vennék a megbízatásukat és keresnék az alkalmakat, hogy érdemi ügyekről beszéljenek választóikkal?
A témára vonatkozó dokumentumok, részletes térképekkel november 5.-e óta elérhetőek az önkormányzat honlapján:

 

http://dokumentumtar.csepel.hu/?f=805&fbclid=IwAR1ZdMKQJjqMBpi4FCIMX4Cz3-nuNWX03aSWzSE3ojHGr3J5-sc-hZkcyRg

 

Fogarasi László

 

Forrás: facebook.com

Utoljára frissítve: 2018-12-26 15:03:57

További híreink
Munka vagy ellehetetlenítés?!
"Az elmúlt napon a Momentumos ellenzéki képviselőtársam Dukán András Ferenc facebook hivatalos oldalán közzétett egy bejegyzést, miszerint konzekvensen együtt szavaztam a...
2019-11-13 21:23:29, Hírek, Vélemény Bővebben
Botrányosan rossz közlekedési kapcsolatok...
Horváth Gyula önkormányzati képviselő a reménybeli atlétikai fejlesztések kapcsán foglalta össze gondolatait közösségi oldalán.
2019-11-13 21:11:19, Hírek, Vélemény Bővebben
Csepel - a Buckai Szövetség nézőpontjából...
Egy DK-s és egy Momentumos vélemény után most újabb nézőpontból szemlélhetjük meg a november 6-ai csepeli képviselő-testületi ülést... Volt-e valós szándéka az ellenzé...
2019-11-08 15:31:51, Hírek, Vélemény Bővebben

Hozzászólások

Még nem érkezett be hozzászászólás! Legyen ön az első!

Hozzászólás beküldéséhez kérjük lépjen be vagy regisztráljon!
Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Az önkormányzati választáson főpolgármesterként induló Vitézy Dávid a BKK-rendészet megerősítése után új szór...
Bővebben >>