|
|
|
Tweet |
|
|
|
Ezt kérdezi közösségi oldalas posztjában Hudák János önkormányzati képviselő (PM), aki a következő levelet küldte Csepel polgármesterének az M0-ás és a fővárosba bevezető utak fizetőssé tétele ügyében december 15-én. „Tisztelt Borbély Lénárd Polgármester Úr! Amint arról bizonyára Ön is értesült, az Orbán-kormány a felelőtlen költségvetés-foltozás és az adóötletelés keretében bejelentette az M0 és a fővárosba bevezető autópálya-szakaszok díjasítását. Ez az elképzelés megvalósulása esetén környezetvédelmi, közlekedésszervezési és gazdasági szempontból is kezelhetetlen helyzetet okoz a régióban, ami ellen Önnek, mint Csepel polgármesterének alkotmányos és erkölcsi kötelessége föllépni. A beharangozott intézkedéssel szembeni főbb ellenérvek a következők: - Az eddigi díjfizetési struktúra úgy lett kialakítva, hogy az főváros tehermentesítését szolgálja. Az elkerülő utak díjasítása amúgy is legfeljebb Kelet-Európában fordul elő, a nyugati világban nem jellemző. Ha az M0-t és a bevezető szakaszokat díjasítják, akkor az átmenő forgalom megint a fővárosi utakat, illetve az agglomerációs települések belső útjait fogja választani, mert az M0 eddig is túl hosszú volt számukra (nincs belső gyűrű, csak külső, és az sem teljes). Ismét megnő a zajszennyezés és a PM 10 koncentráció (holott mindkettő miatt van már kötelezettségszegési eljárás), százezrek egészsége kerül veszélybe. - A térségben a bevásárlóközpontok, irodák, logisztikai létesítmények stb. annak a tudatában települtek, hogy ezek a szakaszok ingyenesek maradtak, és szintén ezzel a feltételezéssel élve költöztek ki sokan az agglomerációba. Lakóterületek fognak leértékelődni, vállalkozások fognak ellehetetlenülni, ha ez az elképzelés megvalósul. - A Fidesz a választási programjában az ötletszerű adókivetés helyett egész mát ígért. „A nemzeti ügyek kormánya a jogalkotás átláthatóságának, előkészítettségének növelésével és az előzetes hatásvizsgálatok általánossá tételével javítja a gazdasági szabályozás minőségét, felszámolja a szabályok gyakori módosításának gyakorlatát. A vállalkozásokat érintő előírások módosításának feltételeit megszigorítja: egy előírás megváltoztatását a több évre előre megtervezett felülvizsgálatot megelőzően csak kivételes esetben teszi lehetővé. Megerősíti a vállalkozók képviselőinek szerepét a szabályozás kialakításában, erős jogosítványokat biztosítva nekik a jogalkotás folyamatában. Általánossá teszi a jogszabályok módosításaihoz való alkalmazkodás türelmi idejét.” Az M0 és a bevezető autópálya-szakaszok díjasításával kapcsolatban egyetlen hatástanulmányt, számítást, vizsgálatot sem ismerünk – ezt a kormányszóvivő is elismerte –, előkészítés és egyeztetés nem volt. Ilyen körülmények között az új díj bevezetése a választási hazugságok sorát növelné. Kérjük, hogy polgármesteri esküjének szövegéhez és a választóival szembeni kötelezettségeihez hűséges maradva, a fentieket mérlegelve tegyen meg mindent ennek az ésszerűtlen és káros javaslatnak az elutasításáért, amit polgármesterként lehet. Tisztelettel: Hudák János Önkormányzati képviselő Párbeszéd Magyarországért”
Az új útdíjfizetési szisztéma miatt civilek tüntetésre készülnek, az ellenzék alkotmánybírósági normakontrollt kezdeményezne és hatástanulmányokat követel. Közben az állami apparátus több-kevesebb sikerrel próbálja el- és megmagyarázni a megreformált matricarendszert.
– Ultimátumot adtunk a kormánynak. Ha február végéig nem vonja vissza az útdíj kiterjesztéséről szóló rendeletet, akkor országos demonstrációt hirdetünk. Március elsején valamennyi sztrádán tüntetünk, blokádot szervezünk – mondta Büki Zoltán, aki társaival egy december végi civil megmozduláson már tiltakozott a sztrádák fővárosi bevezetői szakaszainak és az elkerülők díjasítása miatt.
Míg a civilek ultimátummal és blokáddal küzdenének az útdíj kiterjesztése ellen, addig az LMP az Alkotmánybíróságtól remél segítséget. Az LMP szerint az útdíjról szóló rendelet sérti a jogbiztonságot, mert rendkívül rövid felkészülési időt hagy. Közölték: megkeresik a másik két ellenzéki frakciót, mert az alkotmánybírósági normakontroll kezdeményezéséhez a képviselők egynegyedének támogatása szükséges.
A rohamtempóban bevezetett új útdíjrendszer kaotikus első napja után az első hétvégéje sem volt túl zökkenőmentes – írta a Népszabadság. A lap tudósítói több helyről is jelezték, akadozott az új megyei matricák értékesítése, de volt ahol a már ismert tíznapos, havi- és éves bérletek megváltásával is gond volt.
„Minősíthetetlen intézkedéssel kezdte a kormány az évet, és csak reménykedhetünk, hogy hasonló pofátlanságokkal nem készülnek a további napokra”– írja a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). A Népszabadság szerint kormányellenességgel nehezen vádolható szervezet a legnagyobb bajnak azt tartja, hogy olyan szakaszok lettek fizetősek, amelyek elkerülő útként indokoltan voltak ingyenesek, az pedig egészen furcsa, hogy az ország repülőterére vezető út fizetőssé vált.
Forrás: hir24.hu, nol.hu, facebook.com |
|
|
|