![]() |
|
|
|
Tweet |
|
|
![]() |
|
Április 26-án, pénteken délután lassan megtelt a szabadtéri rögtönzött nézőtér Óbudán, az Aquincum Múzeum főépülete előtt. Amíg a nagyérdemű közönség beszélgetéssel üti agyon az időt (az ünnepséget színesítő négy marcona harcos pedig elfoglalja helyét), a kiállításmegnyitóra invitáló szöveget olvasgatom:
A 900 régészeti objektum közül több mint száz tartozott a kelta kori temetőhöz, amelynek sírjai csointvázas és hamvasztásos temekezésekre oszthatóük, azonban a két nagy csoporton belül is igen változatos temetkezési szokásokkal találkozhattunk. A sírgöndök és a sírrítusok változatosságában azonban nem csupán a sokszínűséget, hanem időrendi eltéréseket is felfedezhetünk....”
Idáig jutottam az olvasásban, amikor Dr. Láng Orsolya, az Aquincumi Múzeum igazgatója, a Budapesti Történeti Múzeum főigazgató-helyettese a mikrofonhoz lépett, köszöntötte a megjelenteket, köztük Prof. Emeritus Dr. Szabó Miklós akadémikust, az ELTE Régészettudományi Intézetének professzorát és Népessy Noémit, a Budapesti Történeti Múzeum főigazgatóját: - Egy pici változás történt a megnyitó programjában, ugyanis Dr. Szalay-Bobrovnizky Alexandra, humán főpolgármester-helyettes nem tud ma körünkben lenni – jelentette be Dr. Láng Orsolya, aki ezt követően rövid bevezető információkkal látott el minket.
- Az idei évet alapvetően az Őskornak szeretnénk szentelni (nemrégiben múzeumunk adott otthont az őskorosok konferenciájának): kettő, a római kort megelőző időszakkal foglalkozó kiállításunk lesz idén. Az egyik a most megnyitandó kiállítás. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy ne csak a római kort mutassuk be, amely Aquincumot érinti, hanem egy kicsit bepillantást adhassunk a látogatóknak azon kultúrákról, időszakokról, amelyek megelőzték a római foglalást. - Ennek jegyében kérem meg Szabó Miklós professzort, nyissa meg a kiállítást.
Dr. Szabó Miklós papírra rendezett gondolataiba pillantva lépett a mikrofonhoz:
- Ebben a kontextusban született meg egyebek között, a vaskornál jóval korábbi megalit építményeknél áldozatokat bemutató druida (kelta pap) – tehát ez is a keltákhoz kapcsolódott. Vagy azé a gall főnöké, akinek különböző korú prehisztórikus kellékekből állt össze az állítólagos nemzeti, vagyis kelta viselete. - A XIX. század elejétől kezdve európában szinte mindenütt gyüjtötték a kelták hagyatékát, vagy legalábbis azt, amit annak hittek. Ehhez hozzá kell tennünk, hogy jó ideig a kelta pénz volt az egyetlen, hitelesen azonosított típus ezen az anyagon belül.
- Az előbb említettek azonban nem árnyékolták be azt a korszakos jelentőségű felfedezést, amely 1856-ban, Svájcban, a Neuchateli tó partján lévő település leletei alapján vált ismertté. Hans Hildebrand svéd tudós a vaskor második, általában keltának meghatározott időszakát erről a helyről La Téne kultúrának nevezte el. A La Téne régészet legfontosabb dátumának alighanem 1871 minősül, amikor a bolognai nemzetközi antropológiai és ősrégészeti konferencián, a francia G. de Mortillet és a svájci E. Desor, a marzabottói etruszk város feltárt leletei között negyedik századi bevándorolt kelták hagyatékait azonosították. - A kutatás ezután gyorsult fel Európa szerte, s ennek egyik jeles szereplőjeként Pulszky Ferenc – angliai és franciaországi emigrációja során – olyan tanulmányokat is végzett, amelyek eredményeként 1879-ben a kelta uralom magyarországi emlékhelyeinek azonosításáig is eljutott. - A XIX. század végén egyfajta párhuzamosság jellemezte az európai kutatásokat. Ezek helyszínei a franciaországi, csehországi, magyarországi, általában magaslati települések voltak. Ezt követően a kelta temetők vizsgálata a XX. század első felében került előtérbe. Erre épültek a Kárpát-medence kelta korának jelentős összefoglalásai Márton Lajostól (1933-ban). - A második világháború után bontakozott ki térségünkben a kelta régészet történeti szemléletű, időrendi vizsgálata. Ennek kezdeményezője és támogatója nagymértékben a cseh Jan Fillip volt, aki az 1970-es évektől a magyar kutatás fellendítésében is jelentős szerepet játszott. Az új eredmények főként a regionális időrendek kidolgozásában öltöttek testet. A régészeti forrásokat hagyományosan egyfajta kiegyensúlyozatlanság jellemezte. Ez úgy értendő, hogy a La Téne korai és középső szakaszát elsősorban a temetők, míg a késői periódust települések leletei alapján lehetett vizsgálni. Ez a helyzet csak az utóbbi évtizedekben, az úgynevezett autópálya-régészet jóvoltából kezd örvendetesen megváltozni. Az Aquincum térségében feltárt újabb leletek tanúsága szerint a Dunántúl északi részén is masszívan jelen voltak a római kort megelőző, úgynevezett La Téne kultúra hordozói, vagyis a kelták.
- A vasfegyverek immár néma tanúi a későbbi Aquincum helyén hazára lelő kelták hadászati fölényének. Az itt élő népekénél sokkal fejlettebb technikájuk volt. Másfelől a hamvasztás során deformálódott viseleti tárgyak a túlvilágról alkotott elképzelésekre is utalnak. Nevezetesen a halál utáni életben kvázi újjászülető halott által a túlvilágon ismét használatba vett eszközökre. Szeretném hangsúlyozni, hogy mindezt nem a régész fantáziája látttaja a kiállítás látogatóival, hanem ezt többek között és elsősorban a galliai kelták sírfeliratai is megerősítik. - Mindezek után a Csepel-sziget keltáinak emlékét őrző kiállítást megnyitom – zárta gondolatait Dr. Szabó Miklós.
- Most csak egy-két szót mondanék el a kiállításról (a többit majd bent) – vezette fel a tárlatlátogatást Horváth Attila kurátor. - Itt tulajdonképpen a magyarországi kelta érának két nagy korszakát mutatjuk be, a korait, és az úgynevezett közép-kelta kornak nevezett időszakot. Illetve, a kettő között van egy rövid átmeneti időszak, amely szintén kapott bemutatást. - A múzeum adottságaira tekintettel, a terembe lépve először a középső időszakot fogják látni, majd egy gyors balkanyar után a korai időszakot láthatjuk, majd úgy érünk végig. A tematika ezt követi, tehát a bal oldalon (az északi szárnyban) vannak a korai leletek, középen az átmeneti és a déli szárnyban a legkorábbi leleteket mutatjuk be. - A kiállítás első vitrinjeiben azokat a kivételes szépségű és jelentőségű tárgyakat emeltük ki, amelyeket a korabeli sírrablók elfelejtettek magukkal vinni. Magam sem értem, hogy miért, hiszen nagyon gyönyörűek, s szerettünk volna arra is rávilágítani, miért rabolták ki ezeket a sírokat hajdan? Utána pedig a viselet egyes elemeit mutatjuk be, a korszakok változásában. - Kérem jöjjenek és tekintsék meg a kiállítást. (A kiállítást következő írásunkban mutatjuk be részletesen.) 21. kerületi Hírhatár Online - Bárány Tibor Fotók: Bárány Tibor |
|
|
|