|
|
|
Tweet |
|
|
|
A Fidesz-kormány szeme előtt kizárólag a bevételnövelés lebegett az új útdíj bevezetésekor. Szabó Szabolcs, az Együtt országgyűlési képviselője szerint a nyilvánosságra hozott hatástanulmányból egyértelműen kiderül, hogy a Fidesz-kormány szeme előtt kizárólag a bevételnövelés lebegett az új útdíj bevezetésekor. Az ellenzéki párt képviselője továbbra is károsnak tartja az új sarcot, és a 2014-es állapot visszaállítását követeli.
Az Együtt már az új útdíjrendszer tervének nyilvánosságra kerülése óta követeli a döntést megalapozó hatástanulmányokat, illetve a kapcsolódó egyeztetések jegyzőkönyveit. Mivel az illetékes minisztérium tegnapig nem volt hajlandó ezeket nyilvánosságra hozni, joggal feltételeztük, hogy érdemi hatástanulmányok nem készültek.
A tegnapi napon kiadott anyag (A magyarországi használati díjas rendszer strukturális átalakításának bevételi hatásvizsgálata, Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ, 2014. április) megerősítette előző feltételezésünket, hiszen a nyilvánosságra hozott hatástanulmány mindössze az díjfizetési rendszer átalakításából származó bevételtöbblet szempontjából elemzi az intézkedés hatásait, és ezzel kapcsolatban vázol fel különböző variációkat.
Az anyag alapján egyértelmű, hogy a hatástanulmány készítőjének azt kellett kiszámolni, hogy miként lehet a legtöbb plusz bevételt kicsikarni az utakat használóktól. A tanulmány készítője egyértelműen megfogalmazza, hogy a díjfizetési rendszer átalakításából eredő többletterhek elsősorban a hazai autósokat terhelik majd, az általuk készített variációk esetében csak annyi az eltérés, hogy a külföldi tulajdonosok alacsonyabb, vagy a magyar tulajdonosokhoz hasonló mértékű többletkiadást érzékelnének.
Az említett hatástanulmányban szó sincs arról, hogy a díjfizetési kötelezettség kiterjesztése milyen forgalmi hatásokkal járna. Ráadásul a minisztérium végül a szimplán bevételek növekedését szem előtt tartó variációk egyikét sem támogatta, hanem a tanulmányban nem is szereplő „hibrid” változatot vezetett be.
Összességében nem kaptunk választ arra az egyszerű kérdésre, hogy miként gondolták az elkerülő utakat díjasítani, miközben azokban pont az lenne a céljuk, hogy a sűrűn beépített lakóövezetektől távol tartsák a környezetszennyező közúti forgalmat. Nem vizsgálták meg, hogy a díjasított elővárosi utakkal párhuzamos alacsonyabb rendű utak mentén milyen többlet levegő- és zajszennyezés keletkezik. Nem kaptunk választ arra sem, hogy a most bevezetett intézkedés Budapest esetében miként harmonizál a tervezett dugódíj bevezetésével.
Az Együtt tehát továbbra is tiltakozik a bevezetett új útdíjrendszer ellen, a 2014-es állapot visszaállítása mellett száll síkra, és követeli az összes hatásvizsgálat nyilvánosságát!
Budapest, 2015. február 6. Szabó Szabolcs országgyűlési képviselő, Együtt
Forrás: egyutt2014.hu
|
|
|
|