|
|
|
Tweet |
|
|
|
Igen, nem
Ennek a kérdésnek a megközelítésekor is érdemes a politikai megközelítések mögött lévő környezetvédelemi, a közlekedési, városfejlesztési, és távlati tervezési kérdéseket végiggondolni. Egy világrendezvény ugyanis nem csak egy helyszínre, hanem egy sokkal nagyobb környezetre is hatást gyakorolhat.
Ennek a helyzetnek a megváltoztatása, az ország- és a városvezetés egyik legfontosabb feladata kellene, hogy legyen. Az atlétikai világbajnokság rendezésének megnyerése, és helyszínének kijelölése megcsillantotta a lehetőséget a főváros déli régiója sok évtizedes problémájának a kezelésére, ennek a városrésznek a megújulására is.
Egy ilyen világrendezvény ugyanis mindenhol infrastrukturális beruházások tömegét vonzza magával. Olyanokat, amiket, - ha jól tervezünk - a terület sok évtizedes dinamikus fejlődését is elindíthatják. Sok helyen nem csak a sporttal közvetlen kapcsolatban lévő stadion, de metrók, vasutak, kötélpályák, épületek, városrészek és más alkotások fémjelzik, a világra szóló sportrendezvényt. Ebből adódóan a csepeli HÉV, gyorsvasúti felújítása, Budapesten a metróig való meghosszabbítása, (ferencvárosi részének föld alá sülyesztése, csepeli részének felső vezetése és Délen, az M0-ig való meghosszabbítása) lehetne egy nagyvonalú terv része, amire mint vezérfonalra átfogó régió-fejlesztés épülne. Dél budapesti külvárosoknak, és agglomerációs elővárosoknak - tehát egy atlétikai világrendezvény esélyt adna a régi álmoknak, és az újonnan keletkezett elvárások megvalósulására.
A VB kapcsán a HÉV jelenlegi útvonalát a Kwassay hídnál meg kell változtatni. A mostani VITUKI mellet elhaladó gyorsvasúti bal kanyart, egy enyhe jobb kanyarrá kell alakítani. Ezzel megszabadul a Nemzeti Színház és a MÜPA a Duna felé meglévő elzártsága is. Az új HÉV vonal, az OBI irányába, a föld alá süllyesztve, a Soroksári út alatt (mellett)vezetve, a Boráros tér érintésével, a Kálvin téri METRO állomásnál lévő aluljáró rendszerhez csatlakozhatna. A fejlesztést a déli irányba is ki kéne terjeszteni. Itt az M0 közelében egy nagy kapacitású P+R parkolóház, és kiszolgáló centrum fogadhatná be a másik végállomást.
Budapest körül ugyanis kialakult egy dinamikusan fejlődő elővárosi agglomerációs övezet, amit lehet teherként, konkurenciaként is felfogni, de sokkal jobb, ha esélyként és a fejlődés lehetőségeként számolunk vele. Egy ilyen komplex fejlesztés nem csak a világrendezvényre való belvárosi, és elővárosi szurkolók szállítását, teszi majd lehetővé, hanem a hétköznapi élet más igen fontos hosszú távú követelményeinek megoldását is elősegítheti. Elengedhetetlen a hozzá kapcsolódó pihenő és szórakoztató övezetek kialakítása, az átmenő forgalom csökkentése, a parkolási problémák enyhítése, és mindezekkel együtt Csepel és környéke környezetterhelésének csökkentése is. A HÉV csepeli töltésének Corvin út feletti hídjától kiindulva, lábakon álló felső vezetéssel lehetne a kötöttpályás vasutat a II. Rákóczi Ferenc út felett elvezetni, az Auchannál lévő végállomásáig. Ez a grandiózus terv megkímélné egyrészt a fővárost ellátó vízvezeték rendszert, a csatornákat, és más földalatti infrastruktúrát, másrészt, megszüntetné Csepel kettévágottságát, és a budapesti Déli régiók eddigi elszakítottságát. Jelenleg a vasúti rendszerből adódó biztonsági előírások szinte átjárhatatlanná teszik a kerület keleti, és nyugati részét.
Csepelen pedig megszüntetné a jelenleg földszinten vezetett HÉV sínek miatt elzárt „volt gyári rozsdaövezet” (a Dunáig terjedő, igen jó lehetőségekkel rendelkező részt) a kerület keleti felétől. A Csepel Művek volt gyári része ugyanis nem képes a városi szövetbe illeszkedni. A fejlődés helyett egyre inkább a szlömösödés, és a magárahagyottság jeleit mutatja. Ezen a helyen pedig jól szervezett munkával összeegyeztethető lenne a visszafogott termelés a szórakozás, a művészet helyfoglalása egyaránt.
A világbajnokság megakadályozása tehát egy faék szintű egyszerű, - mondhatni primitív - megoldás. A most megválasztott képviselőknek, - pártállástól függetlenül - nem arra kell az energiákat fordítani, hogy hogyan lehet ezt a stadionépítést megakadályozni, hanem arra kell koncentrálni, hogy hogyan lehet ennek a régiónak olyan távlati fejlődésre is reményt adó fejlesztést generálni, ami generációk múlva is esélyt ad az egyre jobb minőségű életre.
Kezdetnek nem kis feladat!
2019-11-08. HGy
Forrás: Facebook.com |
|
|
|