|
|
|
Tweet |
|
|
|
Pedig - sok évtizedes története során - számtalan névvel illették: Magyar Királyi Budapesti Vámmentes Kikötő néven kezdte pályafutását (saját korában Európa egyik legnagyobb és legkorszerűbb árugyűjtő és elosztó központja volt), majd nevezték Vámszabadkikötő (Punto Franco)-nak, Magyar Királyi Budapesti Nemzeti és Szabadkikőnek, Magyar Királyi Nemzeti Szabadkikötő és Tengerhajózási Vállalatnak is.
A háborút követő újjáépítés után a MESZHART 30 évre bérbe vette, s függetlensége ekkor megszűnt. 1954-ben a szovjetek kivonultak a Szabadkikötőből, s ekkor megalakult a MAHART, amely a csepeli mellett a dunaújvárosi, a győri, az angyalföldi, a bajai, az újpesti és más kikötőket is működtette. A Mahart Gabonatárház mellett a kikötő területén megkezdte működését a Ferroport, a Ro-Ro kikötő és a Mahart Container Center.
A Csepeli Szabadkikötő gazdája, a MAHART a rendszerváltás után, több mint 10 évig nem kapott állami támogatást. A Mahart privatizációját elindító kormánydöntés nyomán a Magyar Hajózási Részvénytársaság 2003. novemberében négy önálló szervezeti egységre bomlott, s ennek révén a Szabadkikötő ismét visszanyerte egykori függetlenségét. A kormány ekkor kinyilvánított: a Szabadkikötőre a jövőben is fontos szerep vár, s a kormány nem hagyja magára e jelentős bázist, az akkor még egyetlen hazai trimodális logisztikai központot.
A Csepeli Szabadkikötő 75 éves üzemeltetési jogát 2005 óta birtokló Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Központ Zrt. (BSZL) hazánk legnagyobb közforgalmú kikötőjének ingatlanfejlesztőjeként milliárdos beruházásokkal dolgozik azon, hogy visszaállítsa a legfontosabb európai folyami fuvarozási korridor középpontjában fekvő létesítmény eredeti rangját. A kikötő 2005-ben Országos Közforgalmú Kikötő minősítést kapott, tagja a Magyar Dunai Kikötők Szövetségének és, mint a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének alapító tagja, 2007-ben megkapta a jogosultságot az "Intermodális Logisztikai Szolgáltató Központ" cím használatára.
A Budapesti Szabadkikötő területén a 2014. évben megkezdett és a további éveket is érintő nagy volumenű infrastrukturális és közmű fejlesztések alapján a társaság ezen jelentős erőfeszítéseket és célkitűzéseket immár a terület új, marketing célú elnevezésében – „Budapest Dock" - is szeretné kifejezésre juttatni a külvilág felé. Az utóbbi években a BSZL területén 2005-ben megkezdte működését a Masped Port Logisztikai Központ, a Schenker, 2008-ban felépült az Arcelor Mittal vasáru rakodó bázisa, 2009-ben a Ghibli fuvarozó-szállítmányozó cégcsoport raktárközpontja, 2013-ban a tizennégy országban működő Ekol Logistics budapesti székhelyének (azóta tovább bővített) csarnoka, s 2017-ben a Láng Kft. (az LKQ Corporation tagja) autó-alkatrész logisztikai raktára. További csarnokok építése is tervben van.
A fejlesztési elképzeléseket felvázoló Budapest Dock összeállítás (a bszl.hu honlapon) egy része már megvalósult, ám a látványterveket szemlélve nem találunk arra utaló ábrát, hogy a hajdani igazgatósági épülettel és a mögötte elhelyezkedett épületekkel (köztük a Szabadkikötő Művelődési Házával) bármi szándéka lett volna a terület gazdájának. Így néztek ki, amíg álltak:
A csepelieket ezért is érte váratlanul, hogy idén hirtelen ledózerolták a művelődési házat, s a bontást lendületesen folytatva, lerombolták az - elvileg műemléki védettségű - egykori igazgatósági épület mintegy felét. Itt azonban megállt a bontás.
Az internetes közösségi oldalakon tiltakozások jelenek meg az – egyes vélemények szerint átgondolatlan és ötletszerű – rombolás ellen (mely természetesen csakis a csepeli önkormányzat bontási engedélye alapján történhetett). A tiltakozók örömmel konstatálták a rombolás megállítását, de (kielégítő tájékoztatás hiányában) senki nem érti, mi a szándék az épület-torzóval.
Nos, a közelmúltban a Kvassay Jenő út déli végénél, ott, ahol a Vituki uszoda felé el lehet kanyarodni, megjelent egy óriásplakát, amely némileg rávilágít a fejlesztési elképzelésre. E szerint a lebontott részeken egy új irodaház épül.
21. kerületi Hírhatár Online – Bárány Tibor Forrás: bszl.hu, logsped.hu, mahartfreeport.hu Fotók: bszl.hu, googlemaps.hu, Bárány Tibor |
|
|
|