XXI. KERÜLETI HÍRHATÁR - 90 év változásai

XXI. KERÜLETI HÍRHATÁR
   
 2024.10.11.
 Péntek
Ma Brigitta napja van.
Holnap Miksa napja lesz.
   EUR árfolyam
   400,94 Ft
   CHF árfolyam
   427,66 Ft
   
   
   
   
   
   

 

MINDEN HÍR | AKTUÁLIS | SZÍNES | VÉLEMÉNY | RENDŐRSÉGI HÍREK | SPORT | KULTÚRA | TÖBB HÍRHATÁR | HELYBEN VAGYUNK!

    
2014. 12. 12. 15:59     


90 év változásai
A Gubacsi híd változatos története.

A Csepeli Helytörténeti és Városszépítő Egyesület emlékezősétát rendez december 13-án, délután 2 órakor a Gubacsi híd pesterzsébeti hídfőjétől indulva, át a Gubacsi hídon. Minden érdeklődőt szeretettel várnak.

A séta apropója: 90 évvel ezelőtt avatták fel a Gubacsi hidat.

 

A Soroksári Duna-ágat a XIX. század 70-es éveiben, árvízvédelmi célból, töltéssel zárták el. A töltés a főváros jelenlegi XX. és XXL kerületei, Pesterzsébet és Csepel között, a jelenlegi híd helyétől északra létesült és azon át bonyolódott az akkor még gyér forgalom.

 

Ez volt az ún. Gubacsi gát, amely nevét Erzsébetfalva (később Pesterzsébet) község dűlőjétől vette, ahol a gát feküdt. Amikor a Soroksári Duna-ágat az 1920-as évek folyamán hajózhatóvá tették, a Duna-ág felső és alsó torkolatánál hajózsilipek (Kvassay-Tassi) épültek és a Gubacsi gátat elbontották. A Gubacsi híd abból a célból létesült, hogy áthaladjon a forgalom, amely annak előtte a gáton vezetett át.

 

Eredetileg egy-egy közúti és vasúti híd építését irányozták elő, ahol a kettős vágányú vasúti híd a Budapesti Helyi Érdekű  Vasutak szárnyvonala  célját szolgálta volna. A kiépítendő szabadkikötő várható vasúti teherforgalma számára célszerűnek látszott a hídon harmadik vágány átvezetése a kikötői vágányhálózat és a MÁV Soroksári úti pályaudvara közvetlen összekötetésére illetve a HÉV forgalomtól való elkülönítésére.

Ennek érdekében a két híd közé harmadik vasúti pályát építettek, az egyik a HÉV részére szolgált, míg az észak felöli vágány kizárólag a MÁV és a szabadkikötő igényeit elégítette ki. A híd háromnyílású, alsó pályás, rácsos szerkezetű gerendahíd. Négy főtartója a középső nyílásban befüggesztett, csuklós. Nyílásainak beosztása 45,3 + 54,8 +45,4 méter, és ehhez mindkét oldalon két-két10,0 méternyílású parti vasbeton áthidalás csatlakozik.

 

A hidat a Kikötőügyek Kormánybiztossága - Dieter János - szervezte és építette. A pillérek alapozását az 1919-22 években Zsigmondy Béla, a vasszerkezetet 1923-24-ben a Magyar kir. Állami Vasgyárak építette meg.   A híd 1924 novemberében készült el. 

 

A Gubacsi híd volt az első víz felett átívelő kapcsolat, mely Csepel községét a "külvilággal" összekötötte. A hídon jelentős forgalom alakult ki mind a szomszédos Erzsébetfalva, mind a főváros központja irányába.

A hídnak a közutat hordozó részén, még a második világháború előtt, nagyobb mértékű karbantartási munkát végeztek. A hidat - illetve annak közúti részét - három heti időtartamra a forgalom elől elzárták.

 

A második világháború végén a viszszavonuló német csapatok a hidat felrobbantották. Eredeti alakjában való helyreállításáig ideiglenes fahídon tartották fenn a forgalmat. A helyreállítás során - 1947-ben - a híd közúti részén vasbeton pályalemezt építettek az útburkolat alá.

 

A háború után fokozottan jelentkeztek és erősen felértékelődtek azok a változások, melyeket a szabadkikötő megépítése és a Kikötő Főút (Kvassay Jenő út) forgalomba helyezése kiváltott. A főút és a rajta közlekedő nagyforgalmú autóbuszvonal, majd később a csepeli gyorsvasút megépítése elvonta a Gubacsi híd forgalmának a főváros központja felé irányuló részét.

 

Így a HÉV vonalán csak a peremvárosok (peremkerületek) forgalma maradt. Lebonyolítására a HÉV szárnyvonalnak nem volt közvetlen vágányzata, ezt a forgalmat csak átszállással tudta fenntartani. Ezért eleve hátrányosabb helyzetbe került a magánvállalat által fenntartott autóbusz járattal szemben.

Indokoltnak mutatkozott a HÉV forgalmának megszüntetése, a szárnyvonal elbontása és az így felszabaduló hídszerkezeten közúti pálya létesítése.

 

A HÉV forgalma 1978. november 1-jén szűnt meg a hídon; így mód nyílt a közúti forgalom számára új hídrészt kialakítani.

 

 

A két híd közötti részen és a vasúti híd déli oldalán a vasúti hídpályát acél pályalemezes közúti szerkezetre cserélték ki. Az átépítés második ütemében (1984-ben) a tönkrement közúti pályalemez helyére is ortotróp pályalemez épült.

1985-ben a parti vasabeton hídnyílásokat is felújították.

Az 1995-ben tartott fővizsgálat során a közúti és a vasúti híd főtartóján nagy mértékű korróziós károsodást észleltek. A megkívánt teherbírás érdekében a főtartók tehermentesítésére volt szükség. Ezért a két híd közé addig befüggesztett közúti pályát elbontották és a hidat felújították.

A vasúti hídon korábban kiépített közúti pálya jelenleg kerékpárút átvezetésére szolgál.

 

Forrás: sulinet.hu – dr. Gáll Imre: A budapesti Duna-hidak

Foto: csepel-sziget.hu, iho.hu

 


További hírek

  Rogán-Gaál Cecília és Sarka Kata titokcége ontja a pénzt
2024. 10. 11. 15:01 hirhatar.hu
  Befuccsolt az Orbán-vej luxuskastély-projektje
2024. 10. 11. 15:01 hirhatar.hu
  Egy nap, ami - talán - megrengette Orbán Viktort
2024. 10. 11. 15:01 hirhatar.hu
  Túlárazással 10,2 milliárd forintot lophattak el a szegényeknek szánt EU-s pénzből
2024. 10. 09. 12:03 hirhatar.hu
  Hajléktalan lett a milliárdos Vitézy, miután maffiaállamként említette a NER-t
2024. 10. 09. 12:03 hirhatar.hu
  Kedves Fideszre szavazó magyar állampolgárok…
2024. 10. 09. 12:03 hirhatar.hu
  Az Orbán család vagyona nő közpénzből, mégis a „flakonozókat” büntetik
2024. 10. 06. 10:41 hirhatar.hu
  Orbán veje és családja mára már „új földesúr”
2024. 10. 06. 10:41 hirhatar.hu
  Magyar Péter majdnem bevette a köztévét
2024. 10. 06. 10:41 hirhatar.hu
  3,5 milliárdos luxusvillát bérelt Dubajban Matolcsy fia
2024. 10. 04. 11:56 hirhatar.hu





IMPRESSZUM | MÉDIAAJÁNLAT | SZABÁLYZAT | HÍRLEVÉL

(c)2o15 Hírhatár Lapcsoport