. Ma Emma napja van.
Folytatódó fejlesztések
2015-02-07 14:39:13
Folytatódó fejlesztések

Folytatódó fejlesztések

Sztilkovics Szávó, a Mahart Szabadkikötő Zrt vezérigazgatója társaságában dr. Szabó Zsolt, a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt. vezérigazgatója tájékoztatta a csepeli képviselő-testület tagjait január 29-én a Csepeli Szabadkikötőben zajló fejlesztésekről. Mert olyan fázisba érkezett a kikötő fejlesztése, amely megkívánja a szűkebb és tágabb környezet tájékoztatását.

 

Ahogy azt a 21. kerületi Hírhatár Online korábbi írásában már olvashatták, a HÉV mögött jelentős események indultak el az elmúlt hetekben, s folytatódnak egész évben.

 

 

A kikötő tulajdonviszonyai miatt két vezérigazgató tájékoztatta a képviselő-testületet.

 

A 2006-os privatizáció kapcsán két zártkörű részvénytársaság működik a Szabadkikötőben. Az egyik a földet tulajdonló, 100 százalékban állami tulajdonú Mahart Szabadkikötő Zrt. – Sztilkovics Szávó vezérigazgató vezetésével, a másik, privatizált társaság, a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt. – dr. Szabó Zsolt vezérigazgató irányításával. Ez utóbbi cég (melynek tulajdonosai valamennyien magyarok) a privatizáció kapcsán 75 éves üzemeltetési jogot is vásárolt.

 

Az elkészült beruházások

 

A két társaságot tehát a fejlesztések összekötik, így tehát csak olyan fejlesztések valósulhatnak meg, amely az államnak is, és a működtető részvénytársaságnak is érdeke. Ennek megfelelően a finanszírozások is (ha nem is kétoldalúan), de rendezett körülmények történhetnek. Ez azt jelenti, hogy minden fejlesztésnél, amelynek pénzvonzata van, a költségeket a BSZL Zrt. fedezi (még az állami cégre háruló részt is.)

A BSZL Zrt. ugyanis a privatizáció idején, kilenc évvel ezelőtt, bevállalta, hogy minimum 13 milliárd forint (!) fejlesztést hajt végre a kikötőben – tíz év alatt. Eddig 10,5 milliárd forint értékben valósult meg fejlesztés. Részben EU-s támogatással, részben állami támogatással, illetve saját erős finanszírozással.

 

 

Ennek kapcsán az elmúlt években a II. számú hajózási medencét hajózhatóvá tették, a partfalakat körben kiépítették, korszerűsítették a belső, 15 kilométeres vasúthálózatot, több új raktárat építettek, új térburkolatot építettek a konténer-terminálban. Ro-Ro kikötő és kapcsolódó térburkolat is épült.

Előkészítettek az EU-s pályázatot is (melynek megvalósíthatósági tanulmánya 10 milliárd forintos keretösszegről szól – ebből a cég egy 3 milliárdos műszaki csomagot állított össze: ezt a Mahart Szabadkikötő Zrt. jóváhagyta és megpályázta e pénz elnyerését). Az ehhez szükséges önrészt a BSZL Zrt. fedezi. Az elkészülő beruházás létesítményeit az állami cég könyveiben rögzítik, s ezek üzemeltetési jogát is a BSZL Zrt. kapja meg a 75 évből még hátra lévő időszakra, azaz e cég állja a költségeket és élvezi a hasznokat.

A 75 év lejárta után minden, a területre beépített objektumra elővételi joga van az államnak.

 

Az utóbbi időszakban a BSZL Zrt. szolgalmi jogot biztosított a szennyvíztisztítóhoz kapcsolódó csatorna gerincvezeték megépítéséhez az illetékes Fővárosi Önkormányzatnak. Ennek fejében a Csatornázási Művek a Szabadkikötő részére egy külön, 160-as vezetéket fektetett le: innen fognak rácsatlakozni a csatornahálózatra, mivel eddig a kikötőben csatorna nem volt.

 

A BSZL Zrt. részt vett a csepeli gerincút és a Corvin csomópont megépítésének előkészítésében is. A megépített műszaki megoldással mindvégig szemben álltak, mert véleményük szerint, a közút-vasút kereszteződésnek szintben el kellene válnia (aluljáró, vagy felüljáró), s ma is ez a műszaki meggyőződésük. Az utóbbi másfél év tapasztalata: a megépített körforgalom sokat javított a helyzeten, de alapvetően nem tudta megoldani. A vasút – 1928 óta így van, bár akkor még közút sem volt – továbbra is keresztezi a közutat.

 

A folyamatban lévő, illetve előkészítés alatt lévő fejlesztések

 

 

A KÖZOP keretében PAD pályázatot adtak be, s pályáztak Deminimis projektekre is (ezek három évente adható, egyszeri, vissza nem térítendő támogatások, melyekhez 15 százalék önrész szükséges). E fejlesztéseket idén be kell fejezni.

 

Új raktárak építésébe fogtak, több lépcsőben. Az első lépcsőben 4000 négyzetméter raktárat és 1000 négyzetméternyi irodaterületet építenek meg – még idén!

Az igények kielégítésére kisebb méretű, city-logisztikai raktárakat is építenek (banki egyeztetés nyomán), modul rendszerben: ezek spekulatív raktárak, akkor is elkészül az első néhány, ha még nincs meg a bérlője.

 

 

Előkészítés alatt van az árvízvédelem korszerűsítése is. A 2012-es árvíznél homokzsákokat kellett kihelyezni, mert magas vízszintnél a medencék kiöntenének, ha nem lenne védekezés. E partszakaszon lehetőséget látnak mobil-gát megépítésére – a minisztérium ezt támogatja. Jelenleg a megvalósíthatósági tanulmány készül, majd a tendereztetés és a kivitelezés következik.

 

A 3. számú kereskedelmi medence feltöltése gyakorlatilag befejeződött. Jelenleg a vízjogi engedélyre várnak: amint megérkezik, 90 napon belül elkészül a Nagy-Dunán a lezáró gát is – tehát év végéig ez is rendeződik.

 

Az INWAPO projekt keretében, EU-s forrásból, hat ország európai belvízi kikötőivel együttműködve, kisebb mértékű tárgyi eszköz beruházásokat is végeznek.

 

 

A 3,5 milliárd forint összértékű PAD pályázat keretében közvetlen hasznot nem hozó, alap-infrastruktúra fejlesztések készülnek: itt 11 százalékos önrészt vállal a BSZL Zrt.

A 16 meglévő hajóállás mellé újabb kettőt létesítenek, partfalat erősítenek, vasúti vágányt építenek, burkolt utakat és rakodó területeket építenek, s elkészül egy belső csapadékvíz-elvezető hálózat is. Fejlesztik a térvilágítást is, s e fejlesztések érdekében nagymennyiségű földmunkát is el kell végezni.

 

 

A lakosságot és a kerületet legjobban érintő fejlesztés egy északi összekötő út lesz: ez elindul a szennyvíztisztító aluljárójától, végigjön déli irányba a HÉV belső oldalán, egészen a belső, déli teherforgalmi kijáratig – ezzel teljes egészében leveszik a Weiss Manfréd útról a teherforgalmat. (2014-ben 850 ezer kamion hajtott be és hagyta el a kikötő területét.) Az összekötő út a két öböl közötti magasságban építendő körfogalomba csatlakozik, majd a jelenlegi teherportához vezeti a kimenő forgalmat, illetve a járművek oda-vissza használhatják majd ezt az utat

 

Korszerűsítik a belső vágányhálózatot. A tavalyelőtt csődbe ment Mirelit cég területét hasznosítják, s ehhez megújítják, meghosszabbítják az ide vezető vágányokat.

A Nagy-Duna felé eső területen kiépítenek egy „Kisnyíltrakodót”, ahol az ömlesztett-áru forgalom igényeit elégítik ki (csapadékvíz-elvezetővel, olajfogóval, útburkolattal).

 

A IV.-es teherparkoló több mint egy hektáros területén térburkolatot építenek ki, így megszűnik a por és a tócsa-tenger.

Új vasúti vágányok elhelyezésével a 600 méter hosszú, döntően Koperből, Triesztből, Haburgból érkező irányvonatokat a meglévő kettő mellett egy harmadik vágányon is fogadni tudják. A Petróleum (magán)úthoz kapcsolódó külső kihúzóvágány térvilágítását is felszerelik.

 

 

Az Északi összekötő és az Észak-déli összekötő út, 1 kilométer hosszú, 2 sávos út lesz, északon egy új beléptető-rendszerrel. Amint ez elkészül, megszűntetik a Csepelhez közelebb eső személykocsi-bejáratot, s ez után a személykocsikat is az új kapuhoz tereljük. A Pesthez közelebb eső, első HÉV alatti bejáró megmarad, de ott maximum 3,5 tonnás teherautók és személyautók forgalmát engedélyezik majd. A gyalogosforgalom mindkét jelenlegi bejáraton megmarad.

Lesz egy belső körforgalom is a biztonságosabb közlekedés érdekében, s 3 kilométeres, belső csapadékvíz-elvezető rendszer is készül.

 

 

A tervek tavaly novemberre készen voltak, s januárban elkezdődhetett a kivitelezés. A zöld-piros-kék nyilak a rajzon a belső csapadékvíz-elvezető hálózatot jelzik, az utakhoz kapcsolódva.

 

 

A II-es medence végénél korábban megépített, függőleges szádfalas partfalat hajók fogadására is alkalmassá tesszük: ezt szolgálja a partfal megerősítése. Itt lesz a tervezett két új hajóállás és a csatlakozó térburkolat.

 

 

A következő részprojekt a meglévő térburkolatok megerősítése. A nyíltrakodó 1928-ban készült dolomitköves burkolatát eredetileg lovaskocsik, szekerek közlekedésére tervezték, a mai kamionokat már nem nagyon bírják el. E területen a vasúti pályát is megújítják, s a Gabonatárház mellett is új útburkolat készül az év végére (a csapadékvíz-hálózat megépítése után).

Sz9.

 

A teherparkolóban készül az új szilárd burkolat – a képen a csapadékvíz csatorna elemei láthatóak.  A kikötőbe érkező kamionok itt várakoznak biztonságos körülmények között a beléptetésre. A kerület egyéb kamionjai hétvégeken itt szintén menedékre találnak.

 

 

Egy befejezett kisfejlesztés: a híddaru felújítása. Az 50 éves monstrumon teljes gépészeti és elektromos felújítást végeztek, mintegy 100 millió forint értékben. A daru Siemens vezérlést kapott, így az energiaszámla itt mintegy egyharmaddal kevesebb lett.

 

 

A 2012-es árvízben megsérült partfalat már helyreállították. Tekintve, hogy a kikötőben jelenleg személyhajóval igazából biztonságosan nem lehet kikötni, ezért pályázat keretében egy pontont is építenek, így a teheruszályok és személyhajók is fogadhatók, s a személyek ki- és beszállása a korábbiaknál sokkal biztonságosabb lesz.

 

 

Ez a szép sárga gép a Gabonatárház ömlesztett-áru vontatását segíti, a minap érkezett.

A rajzon pedig alacsony és magas vízállás esetén látható az uszályba továbbított gabona, vagy ömlesztett áru porzásának megszüntetését célzó megoldás.

 

 

Új raktár projekt.

2007-ben, 2008-ban építettek 10-15 ezer négyzetméteres raktárakat a kikötőben.

Aztán évekig nagy csend volt, kis- és közepes cégek sora hullott ki a bérlők közül a recesszió következtében.

Szerencsére 2014-ben erősen megnőtt az érdeklődés az új raktárkapacitások iránt.

Múlt év végén aláírtak egy 7 éves bérleti szerződést 4000 nm raktár és 1000 nm iroda használatára (a csarnokot és az irodát a BSZL Zrt. építi) a török Ekol csoporttal. Az Ekol Hungary Kft. főhadiszállását itt, Csepelen alakítja ki. (az Ekol csoport méreteiben hasonlítható a magyar Wáberer Csoporthoz, amely ma Európában a negyedik legnagyobb szállítmányozó cég, háromezres kamionparkkal, tengerjáró ro-ro hajókkal).

Ez kétütemű fejlesztés lesz. Idén október közepéig el kell készülnie az első ütemnek.

A csarnok tíz méter hasznos belmagasságú lesz és olyan tűzivíz rendszer épül melléje, amely akár 80-100 ezer négyzetméternyi raktárterületet is ki tud szolgálni, földbe süllyesztett, központi víztárolóval, a raktárak biztonságos tűzvédelme érdekében.

 

 

A HÉV-en utazók figyelemmel kísérhetik majd az építkezéseket.

Azt is láthatják majd, hogy a beruházások elkészülte után a Szabadkikötő területén 500 fát ültetnek el a fejlesztett területeken. (Az elöregedett, - egészségre nem túl jó hatást gyakorló – nagy nyárfákat kényszerűségből ki kell vágni.). Az új fákat már megvásárolták, s deponálták – kiültetésük a beruházás befejezése után következik.

 

 

A csepeliek már korábban is feltették a kérdést: miért jó az a kerületnek, ha fejlesztik a Szabadkikötőt?

Azért jó, mert csak az Ekol csarnokában több mint száz ember fog dolgozni – olyan helyen, ahol ma még nincs épület sem. Az új munkahelyek mellett a török cég 50-100 kamiont is bejelent ide, azaz az adót a kerületben fogják fizetni, amely nem egy jelentéktelen összeg!

 

Dr. Szabó Zsolt hangsúlyozta: az alapinfrastruktúra fejlesztések csak eszközök ahhoz, hogy a kikötő vonzóbbá váljon a logisztikában érdekelt cégek, befektetők számára.

2014-ben a kerületi és a fővárosi önkormányzat is jóváhagyta a Csepel által elkészíttetett rendezési tervet. Ennek kapcsán a kikötő 156 hektárnyi, teljes területének beépíthetőségét szabályozták: összesen 650 ezer négyzetméter terület beépítését tették lehetővé. (Ez egy horror-összegű beruházás, amelyet csak apránként, lépésről-lépésre haladva lehet megvalósítani – legalábbis a jelenlegi banki hátterek és önrész-lehetőségek figyelembe vételével.)

 

A BSZL Zrt. bizonyította az elmúlt években: szándékuk komoly, s amikor a piac erre lehetőséget adott, éltek is a fejlesztés lehetőségével. A cégnek évi 2 milliárd forintos árbevétele van, évente ezer hajó ki-berakodását végzik el a kikötőben, bő egymillió tonna árut mozgatnak meg, plusz itt működik az ország egyik legnagyobb konténer-terminálja, amely több mint évi 250 ezer TEU (nemzetközi konténer-egység) forgalmat bonyolít.

A BSZL Zrt. átlagosan 50 bérlővel dolgozik, közöttük kisebb-nagyobb a fluktuáció. Úgy látja a vezérigazgató, hogy négy év után ismét eljött a felfelé ívelő fejlődés időszaka. A társaság megpróbálja megragadni ezt a lehetőséget, s ehhez kéri az önkormányzati adminisztratív támogatást. A vállalt szoros határidők feszes munkát követelnek az együttműködésben is.

 

Forrás: youtube.com, csepel.hu

Utoljára frissítve: 2015-02-07 15:08:22

További híreink
Balog Zoltánt saját hittársai jelentették fel a zsinati bíróságon
A Magyarországi Református Egyház tíz tagja feljelenti Balog Zoltán püspököt a zsinati bíróságon – tudta meg az RTL Híradó Vargha Anikó egykori kántortól.
2024-04-18 17:49:43, Hírek, Aktuális Bővebben
Magyar Péter a Varga Judit-interjúról
Épp csak a kegyelmi botrányról és a kormánytagokat érintő korrupciós bűnügyről nem volt szó – reagált Magyar Péter a volt feleségével, a volt igazságügyi miniszter Varga ...
2024-03-28 21:01:25, Hírek, Aktuális Bővebben
Már református értelmiségiek is követelik Balog Zoltán lemondását
Református értelmiségiek, köztük egyetemi tanárok, lelkészek, fordítók és költők, nyílt levélben követelik Balog Zoltán lemondását, komoly visszaélések miatt vádolva őt a...
2024-03-22 12:57:56, Hírek, Aktuális Bővebben

Hozzászólások

Még nem érkezett be hozzászászólás! Legyen ön az első!

Hozzászólás beküldéséhez kérjük lépjen be vagy regisztráljon!
Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Bodrogi Gyula, a Nemzet Színésze, Kossuth-díjas, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, színházi szerepek,...
Bővebben >>